Vyšlo ve zpravodaji:

 [cely]       

                 DIVADELNÍ HROMADA      LVII  podzim  2009

 

     VÝCHODEČEŠI NA NÁRODNÍCH  PŘEHLÍDKÁCH    

* * * * *    

                   

NAŠI NA HRONOVĚ

Je potěšující začínat větou ,že Východočeši byli na Jiráskově Hronově 2009 mimořádně úspěšní.Naše inscenace skutečně patřily k tomu nejlepšímu,co se v programu objevilo. [cely] Pokusím se to alespoň několika větami připomenout,aniž bych si činila právo na odborné hodnocení ( doporučuji recenze ve Zpravodaji JH i shrnující články v Amaterské scéně ).Zadání mi jako vždy dovoluje osobní pohled,takže toho využívám. Beru-li i nadále v úvahu bývalý východočeský region,pak jsme v hlavním programu obsadili 3 hrací prostory inscenacemi Královohradeckého  kraje,1 z bývalého Východočeského kraje (nyní  kraje pardubického ),2 představení byla odehrána v programu doprovodném přímo na prknech Jiráskova divadla,dalších 5 v hronovském parku.Zvláštním způsobem lze připočítat i vystoupení skokanské skupiny Sansencombre z Náchoda s freeunning show a ohňovou show Úpických střelců - pánů z Vízmburka v podvečer zahájení JH . Hudební vystoupení nepočítám,i když jim samozřejmě naubírám na důležitosti.

   Ve výstavní hale Jiráskova divadla se pro mnohé přátelé i pro ty , pro které bylo toto setkání objevem,uskutečnila krásná výstava Setkání s Josefem Tejklem.Připočítám-li i to,že bez dramatizace Zelňačky Sašou Gregarem by nebylo asi ani úspěšné slovenské představení Kapustnica souboru z Popradu Vlado Benky, je to všechno výčet jistě úctyhodný a už sám o sobě si zaslouží pozornosti.

 

 

   Kdyby nám oblast Brněnce pro východočeský region neukrojila nové území uspořádání  -  ó jak bychom se pyšnili brněneckou Maryšou! Ale pravda,pyšníme se i tak,jsou to nadále naši kamarádi a patří do party VSVD.Dvakrát zvednuté hlediště Jiráskova divadla svědčí o nadšeném přijetí a úctě všech diváků. Brněnecké inscenace byly už hluboko v minulosti vždycky zárukou kvalitních divadelních zážitků. Ostatně - říkám a říkala jsem to všude i za dob mého krajského „metodičkování". Své nesporné ovoce tu nese dlouhodobá spolupráce profesionálního herce Jana Hegera-Kučery se souborem disponovaným herecky,ukázněným, pracovitým,divadlu oddaným,lidsky spřízněným.Na  půdorysu výrazné a určující úpravy Zdeňka Černína pro inscenaci profesionálního divadla vzniklo představení,které založilo svou výpověď na hereckých výkonech podpořených autentickou životní zkušeností členů souboru.Tam především tkví sugestivní kvalita inscenace,která nám právě přes tuto hereckou složku dopřeje spoluprožít osudy postav,které - ač z minulostí - pojmenovávají některá z osudových rozhodnutí i našich životů současných.Brněnecká Maryša byla velkou částí hronovské veřejnosti pokládána za jeden z vrcholů letošního JH. Přesto se rozvinula diskuse o míře inspirativnosti profesionálních inscenací pro amatérské soubory.Kvalita brněnecké Maryši přesvědčila o tom,že to možné je.

               Vaše Mirka Císařová,která to všechno viděla a slyšela

 

* * * * *

26.01.2010     kategorie: Články